International Day of Yoga – QUENO Sportopleidingen voor Bodylife

Erkenning Kinderyoga in het basisonderwijs
12 mei, 2017
Inspiration Workout 23 september 2017
18 juli, 2017

International Day of Yoga

In 2014 is 21 juni door de United Nations uitgeroepen tot International Day of Yoga. Sindsdien is dit een jaarlijks groter wordend fenomeen waar ook instructeurs en sportcentra hun voordeel mee kunnen doen.

Day of Yoga, of Yoga Day is een dag om aandacht te vragen voor de voordelen van yoga. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal hebben mensen baat bij yoga vanwege de restoratieve- en stress verlagende werking. Door op woensdag 21 juni (of in het voorafgaande weekend) een yogales of speciale activiteit te organiseren, kun je in je sportclub yoga extra onder de aandacht brengen. In de hele wereld worden op en rondom deze dag activiteiten georganiseerd om ‘yoga awareness’ te creëren. Een perfect moment om hier als sportcentrum op in te spelen.

Rooftop Yoga

In de week van International Day of Yoga worden veel themalessen gegeven. Hierdoor wordt veelal een extra doelgroep bereikt die normaliter niet naar de reguliere lessen zouden komen. Namen als: No stress yoga, zonnegroet of maangroet, hart openers, meer energie met yoga, recovery yoga en headstands spreken verschillende doelgroepen aan. Ook de locatie kan bepalend zijn: Yoga in het park, Rooftop Yoga, Yoga op de heide, Beach yoga etc. Door het event aan een goed doel te koppelen, lukt het vaak om nog meer mensen enthousiast te krijgen. Een week lang alle yogalessen en aanverwante activiteiten openstellen voor deelnemers die (nog) geen lid zijn van de club, is ook een manier om extra inloop te creëren. Er zijn diverse manieren om het event onder de aandacht te brengen via social media, waaronder (al dan niet gratis) vermelding op diverse yogasites. Tevens is het is een mooi moment om je vaste leden te vragen een introducé mee te nemen. Een persoonlijke uitnodiging kan helpen om er werkelijk een groot succes van te maken.

International Yoga Day resolution: The resolution notes “the importance of individuals and populations making healthier choices and following lifestyle patterns that foster good health.” In this regard, the World Health Organization has also urged its member states to help their citizens reduce physical inactivity, which is among the top ten leading causes of death worldwide, and a key risk factor for non-communicable diseases, such as cardiovascular diseases, cancer and diabetes.

Yoga facts

Uit een onderzoek van Yoga Nederland blijkt dat mensen vooral yoga beoefenen om: Stress te verminderen (47%), leniger of flexibel te worden (40%), fysieke conditie te verbeteren (38%), gezonder te worden (28%) of mentaal sterker te worden (26%). Interessant voor jou als clubeigenaar of sportdocent is om je te realiseren dat bijna 50 procent aangeeft dat stress verminderen de reden is om aan yoga te doen. Is het aanbod in jouw club geschikt om naast het fysieke inspannen, de klant ruimte te bieden om mentaal te ontspannen? Denk aan yoga, maar ook aan pilates (met name door de bodyscan aan het einde van de les), mindfulness en MindFit. Leniger of flexibel worden wordt als tweede reden genoemd in het onderzoek. Yoga is hier zeker effectief voor, maar ook pilates en mobilisatietechnieken (foamrollers) hebben hier een positieve invloed op. Het is goed om je klanten op de hoogte te brengen van het effect van deze trainingen, zodat ze de beste keuze kunnen maken uit jouw (bestaande) programma aanbod.

Uit een Amerikaans onderzoek uit 2015 blijkt dat omzet verkregen uit yoga, pilates, opleiding en handelswaar is verdeeld in yogalessen (51,3%), pilateslessen (19,7%), pilates- en yoga-opleiding

(15%) en handelswaar (14%). In Nederland is een yogales vaak duurder dan een pilatesles, maar in Amerika is dat niet het geval vanwege de vele smallgroup pilatesstudio’s. Je kunt concluderen dat de trend meer richting yogalessen gaat als het gaat om omzet. In Amerika is een groei van 87 procent te zien in omzet als het gaat om yogaproducten in de afgelopen vijf jaar.

Nog geen yoga in jouw club? Dan begint het nu toch tijd te worden daar iets mee te gaan doen! De trend blijft zich ontwikkelen en de vraag naar yoga wordt steeds groter. Als clubeigenaar wil je die doelgroep natuurlijk dolgraag een plek kunnen bieden binnen jouw sportcentrum.