Docent Kleuterdans

 

Opleiding voor leerkrachten P.O. (groep 1 en 2), leraren S.B.O. en L.O. leraren, leiding BSO, KDV, Yoga-, dans- en sportdocenten.

Kleuterdans is een dansles waarin ieder kind zichzelf kan zijn. Tijdens de tweedaagse cursus leer je hoe je dansles kunt geven aan kleuters. Je leert werken met een combinatie van dansexpressie en kinderdans. Fantasie speelt een grote rol tijdens Kleuterdans. Het is je doel om te leren hoe je kleuters kunt prikkelen tot nieuwe bewegingen, fantasie en een eerste basis te leggen voor dans (ritme, muziek, techniek). In de Kleuterdansles worden kinderen spelenderwijs gestimuleerd tot ontwikkeling van motoriek, coördinatie, kracht en fantasie in bewegen. Dansexpressie geeft elk kind de ruimte om zichzelf te ontwikkelen binnen zijn eigen niveau. Kinderdans stimuleert de dansontwikkeling, ritme, maat houden en motoriek. Bij Kleuterdans wordt ongeveer 75% van de tijd besteed aan dansexpressie en 25% aan kinderdans. Dansexpressie is geschikt voor een grote doelgroep. We richten ons in deze opleiding op kleuters maar in de praktijk blijkt dansexpressie ook zeer geschikt voor oudere kinderen die extra zorg nodig hebben.

Voor de opleiding tot Docent Kleuterdans ontvang je 20 RU van registerleraar.nl

Door de op de doelgroep aangepaste lesopbouw en lesinhoud kunnen de kleuters heel goed geboeid blijven ondanks de korte spanningsboog. Bij Kleuterdans dansen de kinderen in een fantasiewereld “Bij de koning van dansland”. Binnen dit thema is alles mogelijk. Tijdens de opleiding leer je hoe je hier mee kunt werken.

Kleuterdans binnen het onderwijs is in te zetten als specifieke activiteit (dans) en in de klas. Dansexpressie is te gebruiken om de kinderen even een moment te geven waarin ze kunnen bewegen en fantaseren. Deze methode werkt effectief om opnieuw de aandacht te kunnen pakken en makkelijker om te gaan met de korte spanningsboog van de doelgroep.


Inhoud:

Praktijk en theorie

Dansexpressie

Kinderdans (verschillende talen)

Lesopbouw

Fantasie als rode draad, verhaallijn

Verhaallijn voor de les

Lesvoorbereiding

Muziekgebruik en werken met een tamboerijn

Thema’s en jaarplan maken

Dansexpressie in de klas

Kleuterdans als groepsles


Inbegrepen:

Syllabus, lunch en certificaat QUENO Sportopleidingen.

Doelstelling / relevantie:
De opleiding leidt leraren op om kleuterdans lessen te geven en kleuterdans kunnen inzetten tijdens korte spel en ontspanningsmomenten in de klas. Leraren leren dansexpressie te gebruiken om thema’s, reken- en taalontwikkeling te ondersteunen. De opleiding biedt leiding uit de kinderopvang de juiste handvatten om dansante activiteiten in te zetten in de opvang.

Doelgroep:
Opleiding voor leraren P.O. die werken met groep 1 en 2, leraren S.B.O. en L.O. leraren,  leiding BSO, KDV, Yoga-, dans- en sportdocenten.

Werkwijze en tijdsindeling:

In de opleiding leert de leraar om gedegen dansles te geven of onderdelen van de les in te zetten in de klas. De opleiding bestaat uit 12 contacturen en 18 zelfstudie uren. De contacturen zijn twee opleidingsdagen welke beginnen met een college (1,5 uur) met daarin aandacht voor achtergronden en onderzoeken welke betrekking hebben op dans en de jonge doelgroep. Vervolgens wordt theorie en praktijk samengebracht waarna er veel aandacht is voor het werkelijk lesgeven. Inleven in de belevingswereld van kleuters en bewegen als kleuters, maken het geheel tot een zeer inspirerende scholing.

Opleiding op HBO niveau, studiebelasting totaal 30 uur. Opbouw uren: 12 contacturen, 18 zelfstudie. Deelnemers ontvangen het certificaat ‘Docent Kleuterdans’ van QUENO Sportopleidingen. Dit stelt hen in staat om dansactiviteiten te verzorgen aan kinderen in deze leeftijdscategorie.



Kinderopleidingen bij QUENO Sportopleidingen


Motorische ontwikkeling

Kinderen verkennen en ontdekken de wereld door te bewegen en deze te ervaren. Kinderen die motorisch minder vaardig zijn dan leeftijdsgenootjes kunnen moeite hebben om goed mee komen met het spelen op straat of op het schoolplein. Hierdoor kan een sociaal isolement ontstaan. Dit heeft invloed op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Dansexpressie is hierbij een uitkomst omdat er met het lijf ervaren wordt en er vele ontwikkelingsgebieden geprikkeld worden.

Met behulp van dans wordt de ontwikkeling op motorisch gebied gestimuleerd. De kinderen maken kennis met nieuwe en uitdagende bewegingen. Spelenderwijs verbeterd de motoriek. Coördinatie wordt gestimuleerd door bewust gekozen bewegingsvormen die aangeboden worden tijdens het dansen. Door te werken met dansexpressie is de les ook zeer goed te vertalen naar andere doelgroepen als kinderen met een retardatie of psychomotore retardatie.

Sociaal-emotionele ontwikkeling
Het samen bewegen met leeftijdsgenoten bevordert de sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen maken contact met elkaar tijdens dans. Sommige onderdelen zijn meer gericht op het individu, onderdelen met elkaar bevorderen het samenspel. Bij dans leert een kind zichzelf te uiten en zichzelf te laten zien via expressie. Er wordt op een positieve manier gewerkt aan het zelfvertrouwen. Een veilige dansomgeving (bij de koning van dansland) levert hierin een grote bijdrage.

Creatieve ontwikkeling
Dit gebied wordt geprikkeld doordat kinderen bewegingen van de docent of andere kinderen zien en daardoor zelf weer tot nieuwe bewegingen komen. Tijdens de danslessen worden kinderen uitgedaagd zelf nieuwe bewegingen te ontwikkelen. Dansexpressie, fantasie stimulatie en kleine opdrachten stimuleren de creativiteit van de kinderen. De creatieve ontwikkeling draagt bij aan het zelfstandig zijn en het oplossen van problemen. Daarnaast leren kinderen door middel van fantasie de wereld om zich heen kennen en ervaren.

Muzikale ontwikkeling
Kinderen voelen letterlijk de muziek in hun lijf door te bewegen op muziek. Het spelen met bewegingen en dansen op muziek zijn vormen van communicatie tussen de volwassene en het kind en tussen kinderen onderling. Kinderen ontwikkelen maat- en ritmegevoel tijdens het dansen.

Verstandelijke ontwikkeling
Er wordt een beroep gedaan op het geheugen van kinderen door het onthouden van dansbewegingen en vormen. Via de bewust gekozen muziek wordt de taalontwikkeling gestimuleerd. Kinderen leren nieuwe woorden door het luisteren naar en meezingen met liedjes. Tijdens kinderdans werken we ook met Engelse liedjes. Taalontwikkeling wordt gestimuleerd door thema’s binnen de dansexpressie. Woorden en ook rekenen kunnen een rode draad vormen van de een dansles.

Zintuiglijke ontwikkeling
Muziek prikkelt de zintuigen. Kinderen leren te luisteren naar muziek. Ze zien bewegingen van anderen en zichzelf en voelen en ervaren met hun eigen lijf wat dansen en bewegen op muziek met je doet.