Ontspannen leren studeren met yoga:Opleiding voor leerkrachten uit het VO en MBO, sport en yoga docenten en mensen die werken met deze leeftijdscategorie.

Yoga is een heel effectieve methode om leerlingen te helpen meer controle te krijgen over hun mentale welzijn. Door te werken met yoga kunnen leerlingen leren ontspannen, in balans komen en stress verlagen. De leeftijdscategorie waar we op richten gaan veel mentale en fysieke ontwikkelingen door in de tijd van het V.O. en M.B.O. Yoga kan heel praktisch ingezet worden door het in de klas te gebruiken en is tevens geschikt als vervangende bewegingsactiviteit. Door het inbouwen van yogamomenten krijgen de leerlingen meer zelfvertrouwen, kunnen ze zich beter concentreren en ontspannen. Yoga blijkt een positief effect te hebben op het groepsgedrag en veilig voelen in de klas. We werken onder andere met oefeningen om de band tussen de jongeren te versterken en vertrouwen in elkaar te ontwikkelen. Fysiek heeft yoga effect op een betere houding (kyfotische houding tegengaan), het verbetert de coördinatie en lenigheid en zorgt voor sterkere spieren.

“Ontspannen leren studeren met yoga” is een intensieve cursus om yoga te leren geven met extra aandacht voor leerlingen uit het VO en MBO. De cursus omvat de driedaagse opleiding tot Docent Yoga,  één dag verdiepingscursus “Yoga voor VO en MBO” en een praktijk en theorie examen. Hierdoor leert de leraar yoga effectief in te zetten in de klas en hoe yoga te gebruiken met de betreffende doelgroep; adolescenten. Yoga zorgt voor rust, balans, vertrouwen en plezier. Bij yoga werken we onder andere met oefeningen om de band tussen de leerlingen onderling te versterken.

Inhoud:In de opleiding komen de volgende onderdelen aan bod: Asana’s (yogahoudingen), zonnegroet, Ujjay (Yoga ademhaling), geleide meditatie/aandachtstraining, lesopbouw, opwarming, zitten in aandacht, pranayama (ademhalingsoefeningen), eindontspanning (bodyscan), yogatechniek, techniek verbeteren en opties gebruiken, overgangen van houdingen, uitgangshoudingen, yoga in de klas en theoretische onderbouwing. De leraar leert werken met een flow, een belangrijk aspect van Yoga.

Door de duidelijke theoretische onderbouwing leert de leraar waarom je de houding op een bepaalde manier uitvoert en wat het belang is van correcte techniek hierbij. Yogadocentschap is een belangrijk onderdeel van de opleiding. Ook wanneer een leraar al veel ervaring heeft in sportinstructie is het zeer leerzaam om te ervaren hoe men doceert bij yoga. Losse onderdelen: Yoga houdingen, (duo-) ontspanningsoefeningen, aandachtstraining (Mindfulness), ademhaling (Pranayama) en Acroyoga.

Extra verdieping voor “ontspannen leren studeren met yoga” betreft met name het praktisch inzetten van yoga. De leraar leert de studenten te ondersteunen in hun fysieke en mentale groei door gebruik te maken van yoga. De leraar leert oefeningen en technieken welke praktisch toepasbaar zijn voor de studenten, ook buiten school. De scholieren leren hierdoor hoe ze stress kunnen verlagen en makkelijker kunnen leren en studeren.

Inbegrepen:Syllabus “Docent Yoga” en syllabus “Ontspannen leren studeren met yoga”. Certificaat “Ontspannen leren studeren met yoga” bij positieve afronding van de gehele cursus inclusief examens en positieve beoordeling van de opdrachten. Bij positieve afronding van zowel het praktijkexamen als het theorie examen ontvangt de leraar het certificaat “Docent Yoga” van QUENO Sportopleidingen.

(Docent Yoga telt mee als onderdeel van Yoga Alliance International 200 hours & 500 hours YAI certification (CYT – Certified Yoga Teacher). Studenten hebben de mogelijkheid het hele traject te volgen en daarmee de volgende certificering te behalen voor CYT Hatha yoga 200, CYT Power Yoga 200 en CYT Yoga 500)

Doelstelling / relevantie:Zelfstandig Hatha yogalessen kunnen verzorgen met de juiste opbouw, ademhalings-, houdingstechniek en ‘flow’. Kennen van 32 asana’s, acroyoga in de klas, 5 pranayama oefeningen, 1e zonnegroet, aandachtstraining en ontspanningsoefeningen. Ontspanning en energizers door middel van yoga in de klas. Yoga gebruiken om de onderlinge band tussen leerlingen te verbeteren.

Doelgroep:Leerkrachten VO, MBO en LO., sport en yoga docenten, mensen die werken met deze doelgroep

Werkwijze en tijdsindeling:De opleidingsdagen beginnen met een college met daarin aandacht voor achtergronden en onderzoeken welke betrekking hebben op yoga en de doelgroep. Vervolgens wordt theorie en praktijk samengebracht waarna er veel aandacht is voor het werkelijk lesgeven. De opleiding bestaat uit vier cursusdagen waarvan drie gericht zijn op eigen vaardigheden, leren doceren van een yogales en één dag specifiek gericht op de doelgroep. Vervolgens is er een examendag waarin de praktijk en theorie voor het onderdeel Docent Yoga wordt getoetst. Voor ontvangst van het certificaat “Docent Yoga” rond de cursist het praktijk en theorie examen tot Docent Yoga af met minimaal een 6. De zelfstudie omvat verdieping in yoga, opdrachten maken, praktijkopdrachten en evalueren van de yoga activiteiten.

Opleiding op HBO niveau, studiebelasting totaal 67 uur. Opbouw uren: 21 contacturen, 46 zelfstudie. (Examendag hebben we niet meegerekend in het aantal uren maar komt neer op ongeveer 10 uur extra omdat de cursist tijdens een examendag ook deelneemt aan examens van collega’s. Theorie examen duurt één uur, praktijk 20 minuten met een uitloop van 5 minuten. Na 25 minuten wordt het examen stopgezet.)

Opleiding voor certificaat ‘Ontspannen leren studeren met yoga’ van QUENO Sportopleidingen inclusief diploma ‘Docent Yoga’ bij positieve afronding van alle opdrachten, theorie- en praktijkexamen.

Motorische ontwikkeling
Het grootste deel van de leerlingen in het VO en meer dan de helft van de leerlingen in het MBO vallen in de categorie adolescenten waarvan de jongsten de pubertijd nog doorlopen. Daarom kijken we naar de ontwikkeling van deze doelgroep aangaande de yoga in school. In de puberteit gaat een kind fysiek hele grote ontwikkelingen door. Het lichaam krijgt andere verhoudingen. Een jongen/meisje komt er uit te zien als man/vrouw. Vaak gaat dit gepaard met onzekerheid en ‘klungeligheid’ in bewegen. De motoriek wordt beïnvloed door een tijdelijke stijfheid vanwege groeispurt. De onzekerheid (langer worden en borstgroei bij meisjes) maakt dat pubers vaker met hun bovenlichaam een beetje in elkaar zakken. De techniek die gehanteerd wordt bij yoga gaat dit tegen. Het helpt de jongeren om een betere houding aan te nemen en ‘klungeligheid’ te doen afnemen. Door te blijven werken aan balans en souplesse worden houding en motoriek ook tijdens de pubertijd positief beïnvloed. Coördinatie wordt gestimuleerd door bewust gekozen bewegingsvormen die aangeboden worden tijdens yoga in de klas of gymzaal.

Sociaal-emotionele en morele ontwikkeling
Het samenwerken met leeftijdsgenoten tijdens onder andere acro yoga bevordert de sociaal-emotionele ontwikkeling. Tijdens yoga leren ze letterlijk op elkaar te steunen en te vertrouwen door samen yoga en aandachtsoefeningen (mindfulness) te doen. Er wordt op een positieve manier gewerkt aan het zelfvertrouwen en zelfacceptatie. Yoga helpt de adolescenten beter te ontspannen en zorgen los te laten. Dit is een fijne ondersteuning in een tijd van onzekerheid en heftige emoties (pubertijd en adolescentie) Ook praktische oefeningen die het studeren makkelijker kunnen maken behoren tot de training. De leraar leert wanneer en hoe deze oefeningen ingezet kunnen worden in de klas.

Zintuiglijke ontwikkeling
Voelen is het zintuig wat het meest geprikkeld wordt met yoga. De leerlingen leren ook hun eigen lijf te voelen, wat is fijn, wat niet. Ze leren fysieke grenzen stellen in de yogahoudingen wat ondersteunend werkt voor het stellen van grenzen in het algemeen. Ze voelen en ervaren met hun eigen lijf wat bewegen met je doet.